Offpiste

Off-piste-skiløb vinder mere og mere frem i danskernes bevidsthed. Skiløb uden for pisterne helst i meterhøj sne. Følelsen af frihed i uberørt sne, eventyret i at køre et sted, hvor andre ikke har været endnu. For entusiaster bliver det ikke meget bedre.

I Fanø Skiklub har vi en god gruppe af Offpiste entusiaster, vi gør selvfølgelig meget ud af at sikkerheden er på plads og forholdene er i orden.

Det er klubbens mål at lave mindst én årlig offpiste tur.

Der er masser af fantastiske oplevelser i det smukke bjerglandskab uden for pisterne. Det kan være store brede, åbne stykker over trægrænsen, hvor der er plads til at lave sving i flotte rækker ved siden af hinanden. Det kan også være det spændende skovløb, hvor man snor sig mellem træerne og finder de små hop over træstubbe og sten.

Off-piste-skiløb er naturligvis også forbundet med mange udfordringer, der kan udsætte skiløberen for fare. Derfor er sikkerhed et altafgørende aspekt.

Film fra Fanø Skiklub´s offpiste tur i uge 8

Sikkerhed

Den største risiko er lavinefaren, som inddeles i kategorier. I Alperne inddeler man i fem trin, hvor fem er det højeste, altså størst fare. Læs mere om de 5 trin. Før man begiver sig uden for pisterne på ski, skal man henvende sig til det lokale skiinfo-kontor for at få oplyst den aktuelle lavinefare. Er man det mindste i tvivl, bør man hellere lade være med at tage af sted. Det er altid anbefalelsesværdigt at tage af sted off-piste med en bjergguide. Disse guider har en grundig uddannelse i sikker færden i bjergene og et stort kendskab til det lokalområde, de færdes i, og oplevelsen bliver langt bedre. Bjergguider findes på alle rejsemål. Kontakt din skiguide på rejsemålet. Han eller hun kan hjælpe.